Přeskočit na obsah
AUTOKOMI s.r.o.
Všechny kategorie
0
0.00 Kč
AUTOKOMI s.r.o.
Menu
0
0.00 Kč
Kategorie
Mini bagry
Carter CT18-9BV/YANMAR
Carter CT16-9BV/YANMAR
Carter CT10/YANMAR
Carter CT10/KOOP
Carter CT08/KOOP
Carter CT06/KOOP
XN18/YANMAR
XN16/YANMAR
XN12/YANMAR/KUBOTA
XN10/KOOP
XN 08/KOOP
Tepelná čerpadla
Autodiagnostika
Foxwell i70 PRO
Diesel servis
BOSCH VP30,VP44
Vstřikovače CR a PD
Účetnictví
Kontakty
Lodní doprava
Mini bagry
Carter CT18-9BV/YANMAR
Carter CT16-9BV/YANMAR
Carter CT10/YANMAR
Carter CT10/KOOP
Carter CT08/KOOP
Carter CT06/KOOP
XN18/YANMAR
XN16/YANMAR
XN12/YANMAR/KUBOTA
XN10/KOOP
XN 08/KOOP
Tepelná čerpadla
Autodiagnostika
Foxwell i70 PRO
Diesel servis
BOSCH VP30,VP44
Vstřikovače CR a PD
Účetnictví
Kontakty
Lodní doprava
Lodní doprava
15. 6. 2021
Od
admin
2
Lodní doprava má velký problém
Pandemie covidu-19 výrazně neomezila pouze pohyb osob, ale také zboží. Lodní dopravu kromě toho poškodil také incident v Suezském průplavu. Obchodníci už se začínají obávat, jaký vliv bude mít aktuální situace na vánoční nabídku.
Rána za ránou, tak by šel popsat poslední rok a půl z pohledu lodní dopravy. Pohyb zboží po moři nejprve tvrdě zasáhla pandemie covidu-19, následně toto odvětví utrpělo i vinou zablokování Suezského průplavu letos v březnu. Podle odborníků bude návrat do normálu trvat ještě řadu měsíců.
Naposledy lodní dopravu výrazně ohrozila situace v čínské provincii Kuang-tung, která opět zažívá nárůst počtu nových případů nákazy. Důležitý čínský dopravní uzel, více než devatenáctimilionové město Kanton, zintenzivňuje testování a uzavírá se před okolním světem, informuje BBC. Vzájemná provázanost a už tak komplikovaná situace může podle odborníků způsobit, že problémy v jednom z přístavů ochromí mezinárodní obchod jako celek.
Situace na jihu Číny zneklidňuje obchodní společnosti z celého světa. Jeden z klíčových přístavů v Šenčenu Yantian International Container Terminal, který tvoří pomyslnou bránu obchodní stezky vedené Perlovou řekou, od konce května kvůli novému šíření covidu-19 funguje v nouzovém režimu. V přístavu pracuje jen zlomek normální kapacity dělníků, terminál tak nestíhá odbavovat všechny kontejnerové lodě a před přístavem se tvoří dlouhé kolony.
Obchodní společnosti a plavební úřad tak začínají odklánět lodě do jiných přístavů, ty už jsou ale přetížené. „Jeden z největších čínských přístavů byl v podstatě téměř na tři týdny uzavřen. Jsou zde nějaká kotviště v provozu, ale zdaleka jich není dostatek,“ cituje BBC Nilse Haupta, ředitele komunikace německé přepravní společnosti Hapag-Lloyd.
Největší světová přepravní společnost Maersk informovala, že zpoždění zásilek se protáhne nejméně na šestnáct dní. Podle agentury Reuters čekalo v pátek tohoto týdne na zakotvení v přístavu okolo padesáti kontejnerových lodí.
Původně útlum dopravy a následně boom objednávek minulý rok podle BBC narušil křehký lodní obchod. Evropské a severoamerické přístavy čelily přetížení kvůli obrovskému nárůstu počtu objednávek zboží z Asie a kvůli zhuštěné dopravě bylo pro lodě s prázdnými kontejnery obtížné vracet se do domovských přístavů.
Další krizi pak přinesl březen, kdy došlo k úplnému zastavení Suezského průplavu. Kontejnerovou loď Ever Given která průplav blokovala, se podařilo uvolnit až téměř po týdnu. Mezinárodní obchod mezitím počítal miliardové ztráty. Každý den, kdy byla doprava v obchodním uzlu zastavena, pro něj znamenal ztrátu přes devět miliard dolarů (asi 200 miliard Kč). Došlo ke zpoždění stovek plavidel, která po uvolnění průplavu přetížila evropské přístavy.
Obchodní společnosti doufají v rychlé zlepšení situace na jihu Číny, odborníci ale varují, aby následně uvolnění opatření proběhlo pozvolna a zabránilo se tak dalšímu přetížení ostatních přístavů. „Protože je systém tak přetížený, pokaždé, když se některá z těchto věcí stane, jsme v podstatě v bodu zlomu,“ cituje BBC novináře serveru Lloyd’s List Jamese Bakera. Právě server Lloyd’s List věnující se obchodu a lodní dopravě odhaduje, že ke zpoždění zásilek bude docházet ještě minimálně dvanáct měsíců.
Například britští maloobchodní prodejci už tak začínají řešit objednávky zboží, které se na pulty dostane před vánočními svátky. Běžně se podle BBC objednává zboží z Číny koncem léta, letošní rok už ale může objednávka na začátku léta znamenat, že zboží nebudou mít prodejci včas. „Jedním z problémů, které v současnosti podporují dopravní komplikace, je skutečnost, že každý ví, že dodací lhůty jsou opravdu dlouhé, takže maloobchodníci si své vánoční zboží rezervují již teď,“ řekl BBC Baker.
Podle novináře serveru Lloyd’s List běžně objednávky vrcholí ve třetím čtvrtletí roku, letošní rok ale „sezonní špička probíhá téměř po celou dobu“. „Bůh ví, co přijde v srpnu nebo v září. Je možné, že to bude ještě bláznivější. Těžko říct,“ říká Baker. „Pokud chcete na Vánoce něco konkrétního pro svou rodinu, začněte objednávat ihned,“ radí Baker, přestože doufá, že se situace brzy uklidní.
Dobrý den přeji,
naše předchozí prohlášení, kde jsme asi trochu neprozřetelně uvěřili odhadům z rejdařských kruhů, kde se proslýchalo, že 3.Q. může přinést určité uklidnění současné situace. Bohužel aktuální vývoj v čínských přístavech, kde v několika významných dopravních uzlech znovu propuká nákaza COVID-19, dává tušit, že zlepšení se v brzké době nedočkáme. Jde především o oblast Shenzhen, kde byla vyhlášena kongesce. Aktuálně má ochromení této oblasti větší dopad na námořní dopravu, než měla předchozí událost v Suezkém průplavu, kterou se do dnešních dnů nepodařilo ještě zcela eliminovat. Situace v evropských přístavech se sice postupně zlepšuje, ale Dálný východ bude muset nastalou situaci začít řešit.
Aktuálně zůstává například v Yantianu několik desítek lodí, které čekají na odbavení. Aby nedošlo k ochromení dalších přístavů, rejdaři tento dopravní uzel vynechávají. Snaží se tak zachovat kontinuitu přepravních tras, které byly po havárii v Suezu značně narušeny. Bohužel díky novým případům nákazy, které značně ochromily chod přístavu, je stabilizace v námořní přepravě značně ohrožena.
Každý takový zásah do přepravy s sebou nese také značný tlak na sazby. Předpokládané ustálení ve 3.Q. tak nelze určitě očekávat. Trend je aktuálně zcela opačný a s blížící se sezónou přeprav vánočního zboží bude tlak na ceny ještě vzrůstat. Jestliže se aktuálně pohybují sazby námořného z bázových přístavů kolem 12 až 13 tisíc za 40‘ kontejner, pak dle odhadů se může stát, že v nejlukrativnější sezóně jeho cena vzroste až na 16 tisíc. A tím je opravdu myšlena cena pouze samotného námořného bez všech dalších nákladů.
Chápeme, že tyto informace Vám asi mnoho radosti nepřinesou, ale snažíme se Vás bez příkras informovat o aktuálním dění v námořní dopravě. Snad Vám to alespoň částečně pomůže plánovat Vaše obchodní aktivity a připravit se na další průběh sezóny.
Děkujeme za pochopení a budeme doufat, že tato noční můra brzy skončí